Wie zal als eerste solid-state accu's aanbieden: BMW of Mercedes?

Wie zal als eerste solid-state accu's aanbieden: BMW of Mercedes?
De voordelen van solid-state batterijtechnologie ten opzichte van traditionele lithium-ion cellen zijn inmiddels goed bekend. Deze technologie belooft een grotere energiedichtheid, een lichter gewicht en betere thermische veiligheid, naast enkele andere voordelen. Het is ook ongetwijfeld de belangrijkste technologische race van dit moment als het gaat om batterij-elektrische voertuigen. Meerdere ontwikkelaars racen naar de meest veelbelovende solid-state ontwerpen die ook in massa geproduceerd kunnen worden. Dit laatste blijkt momenteel een van de grootste obstakels te zijn.
Toch betekent dit niet dat er overeenstemming is onder verschillende ontwikkelaars en autofabrikanten over welke samenstellingen solid-state cellen daadwerkelijk zullen hebben.
BMW is een van die autofabrikanten die zich langzaam richting een solid-state toekomst beweegt. Het bedrijf is onlangs begonnen met het testen van cellen die zijn ontwikkeld door Solid Power in een i7 sedan. Dit ontwerp bevat prismatische cellen die in modules zijn geplaatst, en de twee bedrijven werken momenteel samen om te bepalen hoe de celuitbreiding in dit solid-state ontwerp kan worden beheerd.
Deze eigenschap van solid-state ontwerpen, die afhankelijk is van uitzetting en krimp afhankelijk van de laadstatus, is een van de cruciale aspecten voor de commercialisering van dergelijke batterijpacks. "Verdere ontwikkelingsstappen zijn nodig om ASSB-technologie te implementeren in een concurrerend opslagsysteem," merkt Solid Power op.
BMW werkt sinds 2016 samen met Solid Power en heeft in 2021 in het bedrijf geïnvesteerd. Onder andere initiatieven is het de bedoeling dat BMW een prototype assemblagelijn opzet op basis van de samenstelling van Solid Power in zijn CMCC (Cell Manufacturing Competence Center) in Parsdorf, Duitsland, hoewel de tijdlijn voor deze stap nog niet is bekendgemaakt.
BMW is nu een van de verschillende autofabrikanten die solid-state ontwerpen test in daadwerkelijke wegauto's, en heeft de fase van het batterijpackontwerp bereikt. Maar gegevens over hoeveel actieradius het ontwerp van Solid State de i7 tot nu toe heeft gegeven, zijn nog niet onthuld. Ten minste lijkt de verschijning van seriematige productie van solid-state cellen in de huidige generatie van de i7 niet waarschijnlijk — een dergelijke doorbraak is misschien voor de volgende generatie gepland.
Er liggen nog enkele obstakels in het verschiet, waaronder de massaproductie van solid-state ontwerpen zodra de ontwikkeling en batterijpackengineering zijn voltooid. "Onze BMW i7 ASSB-testauto op de weg is een perfect voorbeeld van de technologie-open mindset van de BMW Group," zei Martin Schuster, vice-president batterijcel en celmodule bij de BMW Group. "We zijn continu bezig met het bevorderen van de ontwikkeling van nieuwe batterijceltechnologieën en breiden voortdurend onze knowhow uit met waardevolle partners zoals Solid Power."
BMW-rivaal Mercedes blijft ook niet stilzitten op het gebied van solid-state batterijtechnologie. De autofabrikant heeft onlangs onthuld dat het de solid-state ontwerpen van Factorial Energy test in de EQS sedan, met een belofte van meer dan 1000 kilometer actieradius.
Welke Duitse luxegigant solid-state technologie daadwerkelijk in wegauto's zal aanbieden, moet nog blijken. Maar het is nu misschien duidelijk dat solid-state ontwerpen traditionele lithium-ion cellen niet van de ene op de andere dag zullen vervangen, en dat ze eens de markt bereiken, waarschijnlijk de dure, luxe optie zullen zijn.
Voor meer informatie over tweedehands BMW's, bezoek AutoSelectPro of ontdek ons aanbod van tweedehands auto's.