Review van de Peugeot E-3008 Dual Motor (2025): Is het de investering waard?

Review van de Peugeot E-3008 Dual Motor (2025): Is het de investering waard?

Review van de Peugeot E-3008 Dual Motor (2025): Is het de investering waard?

De Peugeot E-3008 Dual Motor combineert een bekende formule met een krachtige twist. Met de toevoeging van een achterasmotor aan de voorwielaangedreven variant van 213 pk, levert deze SUV een indrukwekkend totaalvermogen van 325 pk. Dit stelt je in staat om in slechts 6 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten, wat bijna 3 seconden sneller is dan de Standard Range- en Long Range-varianten met respectievelijk 213 en 231 pk.

Rijbereik van de Peugeot E-3008 Dual Motor

Hoewel de extra kracht aantrekkelijk is, heeft dit wel invloed op het rijbereik. De Dual Motor biedt een actieradius van 490 kilometer volgens de WLTP-cyclus, wat 36 kilometer minder is dan de Standard Range die dezelfde 73 kWh-batterij gebruikt. In vergelijking met de Long Range, die een 97 kWh-batterij heeft, is het verschil zelfs 211 kilometer.

Peugeot heeft bewust gekozen voor de kleinere batterij in de Dual Motor om de kosten te beheersen. Tijdens onze test registreerden we een gemiddeld verbruik van 22,5 kWh/100 km, wat resulteert in een realistische actieradius van ongeveer 320 kilometer. Dit is zeker acceptabel. De E-3008 kan wisselstroom laden met 11 kW, terwijl het piekvermogen voor gelijkstroom oplopen tot 160 kW.

Rijgedrag van de Peugeot E-3008 Dual Motor

Om het extra gewicht van 83 kilo van de achterste motor te compenseren, hebben de ingenieurs de veren en schokdempers aan de achterzijde strakker afgesteld. De voorste antirolstang is dikker gemaakt, terwijl de achterste wat dunner is. Dit is gedaan om het evenwicht van de voorwielaangedreven E-3008 te behouden zonder in te boeten op comfort.

Het resultaat? Ondanks zijn gewicht van 2,3 ton gaat de Peugeot nog steeds moeiteloos de bocht om, net als de varianten met alleen een motor aan de voorkant, zonder dat hij minder speels aanvoelt. Om de achterkant stabiel te houden, activeert de achterste elektromotor in bochten geen energierecuperatie wanneer je van het gas afgaat.

In de nieuwe 4WD-stand wordt het koppel gelijkmatig verdeeld over de voor- en achteras, wat ideaal is voor het rijden op ondergronden met weinig grip. Dit is echter meer een extra functie, want zelfs als Dual Motor heeft de E-3008 niet echt de ambitie om buiten de gebaande paden te rijden.

Voor meer informatie over andere modellen, bezoek onze pagina over gebruikte Peugeot 3008's of bekijk ons aanbod van tweedehands auto's.