Polestar 3 Long Range Single Motor Review: De Beste Keuze voor Vlootgebruik?

Polestar 3 Long Range Single Motor Review: De Beste Keuze voor Vlootgebruik?

Polestar 3 Long Range Single Motor Review: De Beste Keuze voor Vlootgebruik?

Na tijd doorgebracht te hebben met de Long Range Dual Motor versie van de Polestar 3 eerder dit jaar, kwamen we tot de conclusie dat dit Polestar's meest indrukwekkende model is. Maar we vroegen ons af of de Single Motor versie misschien geschikter is voor vlootgebruik. Nu de Polestar 3 Long Range Single Motor eindelijk beschikbaar is in België, kunnen we deze vraag beantwoorden.

Ontwerp en Interieur

Van buitenaf gezien zijn de Single en Dual Motor versies van de Polestar niet van elkaar te onderscheiden, en dat is opzettelijk. Zelfs bijna een jaar na de lancering valt de Polestar 3 nog steeds op tussen zijn belangrijkste concurrenten, zoals de recent vernieuwde BMW iX.

Een opvallend ontwerp kenmerk, vergeleken met de Volvo EX90 (ze delen hetzelfde SPA2-platform), is de lagere, meer coupé-achtige daklijn. Met een lengte van 4,9 meter is de Polestar een grote auto, maar de lagere daklijn zorgt ervoor dat deze SUV kleiner en korter lijkt, met de ongebruikelijke lagere uitsnijding aan de zijkanten. Andere belangrijke kenmerken zijn de gesplitste voorlichten, de gesloten grille die lucht naar de motorkap geleidt, en de opvallende zijspiegels.

De Polestar 3 is een aantrekkelijke en onderscheidende auto van buiten, en dat geldt ook voor het interieur. De lagere daklijn doet het meer aanvoelen als een grote stationwagen dan als een SUV, maar de hoofdruimte voorin en achterin is geen probleem, zelfs niet voor de langste inzittenden. De rijpositie is comfortabel, en de stoelen voelen aan als die van Volvo. Het eenvoudige horizontale dashboardontwerp is aantrekkelijk, en in onze mening is het verticale 14,5 inch infotainmentscherm (meer zoals de Polestar 2) nog steeds gemakkelijker in gebruik dan het verticale scherm in de Polestar 4, en het kleinere 9 inch scherm voor de bestuurder.

Als we naar achteren gaan, blijft de ruimte uitstekend, hoewel je vrij hoog zit, met opgetrokken knieën – omdat je op de batterij zit. Het panoramische glazen dak is een bijzonder aantrekkelijk kenmerk, ongeacht het weer, omdat het welkom licht in het interieur laat. Dit mag dan de instapversie van de Polestar 3 zijn, maar het voelt niet minder aantrekkelijk gedetailleerd aan dan onze eerdere Dual Motor testauto van meer dan £89.000, ondanks dat het aanzienlijk goedkoper is, met prijzen vanaf £69.910. Het meest indrukwekkende blijft de interieurafwerking – er is hier geen leer, maar de dierenwelzijns-wolafwerking ziet er nog steeds goed uit op de stoelen. Een ander indrukwekkend interieur kenmerk is het ongelooflijke 1.610 watt, 25-speaker Bowers & Wilkins geluidssysteem, onderdeel van een zeer volledige optionele 'Plus Pack' die op onze testauto was gemonteerd, en geprijsd op een niet onaanzienlijke £5.000! Er is ook een praktische kofferbak van 484 liter – hoewel het gebogen achterraam sommige van zijn bruikbaarheid beperkt.

Gezien het feit dat Polestar de zustermaatschappij van Volvo is, is het teleurstellend, zoals we eerder hebben vermeld, dat we het gevoel hebben dat Polestar 3 bestuurders te afhankelijk zullen zijn van het infotainmentscherm – omdat te veel functies verborgen zijn in te veel menu's en niet altijd gemakkelijk toegankelijk zijn tijdens het rijden. We zijn er zeker van dat het gemakkelijker zou worden om te bedienen naarmate je er meer tijd mee doorbrengt, maar we vonden het onhandig en soms afleidend tijdens onze testrit.

De Polestar 3 is ook de eerste auto van het merk die gecentraliseerde computing met de NVIDIA DRIVE core computer bevat, die software van Volvo draait. Als de AI-hersenen kan het NVIDIA-platform gegevens van de verschillende sensoren en camera's van de 3 verwerken om rijmonitoring en assistentiefuncties mogelijk te maken. In onze mening is deze technologie beter geïntegreerd in de 3 dan in de EX90.

Prestaties en Rijgedrag

De Single Motor versie van de Polestar 3 behoudt een 111 kWh batterijpakket, met een 400-volt architectuur, en kan snel worden opgeladen tot 250 kW. Er is slechts één Single Motor versie, maar de prestaties van 299 pk zijn nog steeds aanzienlijk. Deze Polestar 3 heeft ook 490 Nm koppel, versnelling naar 100 km/u in 7,5 seconden, en het belangrijkste, een officiële actieradius van tot 438 mijl.

Er zijn veranderingen voor de Single Motor versie van de Polestar 3 onder de motorkap, aangezien deze een nieuw ontwikkelde chassis krijgt. De luchtvering is vervangen door volledig nieuwe passieve dempers met stalen veren. Ontworpen om hetzelfde comfort en rijkwaliteit te bieden als een auto met luchtvering, vonden we op de weg dat dit in de meeste gevallen waar was. De standaard wielmaat is 20 inch – onze auto was uitgerust met optionele 21 inch wielen (onderdeel van het Pro optie pakket), en als je voor een Performance versie kiest, zijn ze op de grootste 22 inch wielen. Het enige duidelijke nadeel ten opzichte van de luchtvering was de onrustige rit bij lage snelheden; elders blijft de rit indrukwekkend soepel.

Er zijn geen 'Performance' of 'Range' modi in de Single Motor Polestar 3, maar er zijn drie stuurmodi: 'licht', 'standaard' en 'stevig'. We vonden dat 'stevig' de enige modus was met een merkbaar verschil, omdat een behoorlijke verandering in gewicht duidelijk is.

De Single Motor auto, naar onze mening, is de betere rijervaring – er is geen van de occasionele zweef op kleinere, minder goed onderhouden wegen die Dual Motor auto's beïnvloedt, plus het stuur voelt nog preciezer aan en is nog sneller om in te sturen, omdat er minder gewicht aan de voorkant is.

Met bijna 300 pk voel je je nooit tekortschieten op prestaties, maar efficiëntie en actieradius zijn ook indrukwekkend.

Met zijn langere actieradius en lagere prijs is het een no-brainer dat de nieuwe Long Range Single Motor versie onze keuze is uit het uitstekende Polestar 3-assortiment. Bovendien geloven we dat de goedkoopste versie van de Polestar 3 ook de beste is om te rijden.

De dichtstbijzijnde concurrent, naar onze mening, moet de BMW iX 45 zijn, in M Sport uitvoering, die minder actieradius heeft met 367 mijl, maar meer prestaties met 408 pk. Het is ook duurder, met een basisprijs van £77.400 – zonder opties. Met zijn aantrekkelijke, ongebruikelijke styling en aangename details, plus een comfortabel en praktisch interieur, zou de Polestar onze beslissing kunnen beïnvloeden, als we in de gelukkige positie zouden zijn om een van beide te kunnen kiezen voor een bedrijfsauto.

Positief:

  • Betere rijervaring dan de Dual Motor versie
  • Onderscheidende interieur- en exterieurstijl
  • Aantrekkelijke merkdetails
  • Goede actieradius

Negatief:

  • Onrustige rit bij lage snelheid
  • Enkele infotainmentproblemen
  • Kofferbak aan de kleine kant
  • Kan soms groot aanvoelen

Standaarduitrusting:

  • LED-koplampen
  • Panoramisch glazen dak
  • Bio-geattribueerde WeaveTech bekleding
  • Sportcomfort voorstoelen
  • Verwarmde voorstoelen
  • Comfort achterstoelen
  • Drie-zone elektronische klimaatregeling
  • Aanraakgevoelige multifunctionele stuurwiel
  • 9 inch bestuurdersdisplay
  • 14,5 inch infotainmentscherm
  • 300 watt 10-speaker audiosysteem

Motor:

  • Elektrisch: 299 pk, 483 pk, 536 pk

Uitrustingsniveaus:

  • Long Range Single Motor
  • Long Range Dual Motor
  • Long Range Dual Motor met Performance Pack

Voor meer informatie over tweedehands Polestar-modellen, bezoek Autoselect Pro of tweedehands auto's.