Peugeot e-2008: Een Uitgebreide Review van de Vernieuwde Elektrische SUV

Peugeot e-2008: Een Uitgebreide Review van de Vernieuwde Elektrische SUV

Peugeot e-2008: Een Uitgebreide Review van de Vernieuwde Elektrische SUV

De vernieuwde Peugeot e-2008 is inmiddels op de wegen te zien, maar het is een uitdaging om hem te spotten. De aanpassingen aan het exterieur zijn namelijk minimaal. Dit is niet vreemd, want waarom iets veranderen dat succesvol is? De echte kenner herkent het vernieuwde model aan de brede, nieuwe grille. Op de Allure- en GT-versies krijg je elegante verticale spijlen in de grille. Daarnaast zijn er nieuwe koplampen en dagrijverlichting met drie led-stroken, die verwijzen naar de klauw van de Peugeot-leeuw.

Bagageruimte van de Peugeot e-2008

De achterkant heeft ook een kleine transformatie ondergaan, met nieuwe achterlichten voorzien van horizontale led-strips. Het Peugeot-logo is verdwenen en maakt plaats voor een volledig uitgeschreven merknaam. Wat betreft de bagageruimte blijft alles ongewijzigd: 350 liter. Dit is voldoende voor dagelijkse boodschappen of een paar koffers, maar voor een lange zomervakantie in het buitenland kan het wat krap zijn. De benzineversie biedt met 405 liter iets meer ruimte. Het is belangrijk om te vermelden dat het trekvermogen van de e-2008 0 kilogram is, dus een caravan of vouwwagen trekken is niet mogelijk, en ook de fietsen moeten thuisblijven.

Draadloze Technologie en Luxe Interieur

Het interieur van de e-2008 straalt Franse luxe en technologische verfijning uit. Zeker als je kiest voor de rijk uitgeruste GT-versie, die wij hebben getest. Een compact stuurwiel met het nieuwe Peugeot-logo en verschillende bedieningselementen, een standaard 10-inch infotainmentscherm en draadloze connectiviteit voor zowel Android Auto als Apple CarPlay zorgen voor een naadloze digitale ervaring. Draadloos opladen en verbindingen voor CarPlay en Android Auto tillen het gebruiksgemak naar een hoger niveau, terwijl het gebruik van alcantara en carbonlookmaterialen het interieur een chique uitstraling geeft. Het infotainmentsysteem ziet er gelikt uit, maar is niet het snelste dat we ooit in een auto zijn tegengekomen.

Aandrijflijnen: Benzine, Diesel of Elektrisch

Onder de motorkap van de vernieuwde Peugeot 2008 vind je een scala aan aandrijfopties. Voor de liefhebbers van conventionele verbrandingsmotoren zijn er de 1.2 PureTech-benzinemotoren met 100 en 130 pk, evenals een 130 pk dieselvariant. Voor de groenere kant van het spectrum wordt begin 2024 een mild-hybride aandrijflijn met 136 pk verwacht, die een brandstofbesparing van 15 procent moet opleveren ten opzichte van de reguliere PureTech-benzinemotor.

Elektrische Actieradius van de Peugeot e-2008

En dan is er natuurlijk ook de elektrische versie: de e-2008. Met twee beschikbare accupakketten, 50 kWh en 54 kWh, biedt de Peugeot e-2008 een respectabele actieradius. Volgens de WLTP-cijfers kun je met de 50 kWh-versie tot 341 kilometer rijden, terwijl de 54 kWh-variant goed is voor 402 kilometer actieradius. Tijdens onze testweek, waarin het flink koud was, haalden we zo’n 350 tot zelfs 380 kilometer op een volle acculading. Dit is een zeer nette score.

Oud vs. Nieuw: De Nieuwe Aandrijflijn

Belangrijk om te vermelden is dat we met de nieuwe elektrische aandrijflijn van Stellantis rijden, die bestaat uit het grote 54 kWh-accupakket in combinatie met een 156 pk sterke elektromotor. Deze aandrijflijn is aanzienlijk efficiënter dan de aandrijflijn die sinds de introductie van de e-2008 beschikbaar is. De ‘oude’ aandrijflijn, die je nog steeds kunt krijgen, bestaat uit een accupakket met 50 kWh capaciteit en een elektromotor met 136 pk. Deze heeft een aanzienlijk hoger stroomverbruik. Onze tip: als je overweegt een e-2008 aan te schaffen, geef dan wat extra uit en kies de versie met de nieuwe aandrijflijn. Beide accu’s kunnen overigens tot 11 kW thuisladen en 100 kW snelladen.

Voor meer informatie over de Peugeot 2008, inclusief tweedehands opties, bezoek AutoSelectPro.