Citroën C3 Aircross: Ruimte en Comfort in Één

Citroën C3 Aircross: Ruimte en Comfort in Één

Citroën C3 Aircross: Ruimte en Comfort in Één

De Citroën C3 Aircross is technisch identiek aan de Opel Frontera, of dat dachten we tenminste. Nu we beide 7-zitters hebben getest, blijkt er toch meer verschil te zijn.

Met een lengte van 4,39 meter is de C3 Aircross aanzienlijk langer dan de standaard Citroën C3 (4,03 m) en zelfs 23 centimeter langer dan zijn voorganger. De breedte van 1,79 meter en hoogte van 1,66 meter dragen bij aan het ruime interieur. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Citroën voor de C3 Aircross de meeste ruimte op de tweede zitrij claimt. Wij hebben het zelf ervaren: er is genoeg plaats.

7-Zits SUV

Vanwege zijn ruime interieur wordt de Citroën C3 Aircross ook aangeboden als 7-zits SUV. Dit is niet uniek in dit prijssegment, denk bijvoorbeeld aan de Dacia Jogger en de Opel Frontera die dezelfde basis heeft. De derde zitrij is echter een optie en alleen beschikbaar op de hybrideversies. Als je volledig elektrisch wilt rijden, kunnen er maximaal vier passagiers mee, omdat de grotere batterij geen ruimte biedt voor twee extra stoelen.

Hoewel volwassenen schuin moeten zitten op de derde zitrij door gebrek aan beenruimte, is het voor kleine kinderen prima te doen. De tweede zitrij is volledig opklapbaar, wat de toegang vergemakkelijkt, hoewel enige lenigheid vereist blijft. Als je de extra stoelen niet nodig hebt, klap je ze eenvoudig neer.

Comfortabele Stoelen

Net als de gewone C3 heeft de nieuwe Citroën C3 Aircross een instrumentarium dat eruitziet als een brievenbus. Dit zorgt ervoor dat het dashboard afwijkt van dat van de Opel Frontera. De extra dik gevoerde Advanced Comfort-stoelen zijn standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau Plus en voegen daadwerkelijk iets toe. De 10 mm extra schuimvulling voelt aangenaam aan en het kussentjespatroon is een leuke toevoeging.

Rijeigenschappen

Het grootste verschil met de Opel Frontera, die dezelfde basis heeft, zijn de rijeigenschappen. We hebben beide auto's onder dezelfde omstandigheden getest in Spanje, met droog weer en door bergachtig gebied over bochtige wegen. De Opel Frontera biedt meer betrokkenheid bij het rijden; met deze auto duik je graag elke bocht in. De C3 Aircross daarentegen is meer gericht op comfort en laat zich minder strak door de bocht sturen.

Elektrische en Hybride Versies

We hebben zowel de elektrische Citroën C3 Aircross als de hybride versie getest. Uiteraard komt de EV soepeler voor de dag dan de 1.2 benzine, die soms wat rauw klinkt. De automaat reageert niet altijd even vlot. Met zijn bescheiden vermogen is ook de ë-C3 niet bepaald een strepentrekker (van 0 naar 100 km/h in 12,9 seconden, met een topsnelheid van 143 km/h). Wat betreft het gemiddelde stroomverbruik hebben we geen idee, dat is niet af te lezen van het instrumentarium.

Voor meer informatie over tweedehands Citroën-modellen, bekijk onze tweedehands Citroën aanbod.