Audi A6 2025: Een Diepgaande Review van de Nieuwe Generatie

Audi A6 2025: Een Diepgaande Review van de Nieuwe Generatie
De Audi A6 2025 is een opvallende verschijning in de wereld van luxe gezinsauto's. Wereldwijd kiest meer dan de helft van de kopers voor de sedan, maar in Europa is de stationwagen de populairste optie. De rol van de A6 is in de afgelopen vijftig jaar echter veranderd. Tegenwoordig kiezen veel kopers voor een SUV, zoals de Q5 of Q7, waardoor de A6 zich meer kan profileren als een lifestyle-product dat de nadruk legt op stijl en rijdynamiek.
Ontwerp en Stijl
De nieuwe C9-generatie A6 heeft een opvallend aflopende achterruit, vergelijkbaar met de 100 Avant uit de jaren '80, en de wielkasten zijn duidelijk geaccentueerd – Quattro, iemand? Met een uitstekende aerodynamica van 0,25 Cd is deze auto niet alleen mooi, maar ook efficiënt. Persoonlijk vind ik dat hij er in het echt scherp uitziet.
De A6 is gebaseerd op hetzelfde nieuwe PPC-platform als de A5, die vorig jaar werd gelanceerd ter vervanging van de A4. Bij de lancering kunnen Belgische kopers kiezen tussen een conventionele 2.0-liter benzine of een 2.0-liter diesel met Audi's nieuwe MHEV Plus-systeem, dat een 24 pk sterke elektromotor en een 1,7 kWh-batterij onder de bagageruimte biedt.
Motoren en Prestaties
Er is ook een 3.0-liter V6 met hetzelfde hybride systeem (dezelfde aandrijflijn als in de S5), maar deze zal niet in België worden aangeboden. De zorgen rond de CO2-doelstellingen maakten het blijkbaar niet de moeite waard. Maar maak je geen zorgen: een S6, vermoedelijk aangedreven door een krachtigere V6, komt binnenkort op de markt.
Natuurlijk is er ook een plug-in hybride op komst, die de benzinemotor aanvult met een 140 pk sterke motor en een 20,7 kWh-batterij.
Interieur en Comfort
Binnenin voelt alles vertrouwd aan, met een interieur dat wordt gedomineerd door een dual- of triple-schermopstelling. Sommige materialen zijn iets beter dan in de A5, met meer echt metaal en zachtere kunststoffen, maar de A6 heeft nog steeds de glanzend zwarte kunststof middenconsole die gevoelig is voor vlekken en krassen, wat niet passend aanvoelt in deze klasse.
Het interieur is zeer schermgericht, met weinig fysieke knoppen, wat het een beetje generiek maakt. Desondanks werkt alles goed genoeg. De instrumenten zijn duidelijk, en het Google-gebaseerde infotainmentsysteem is snel en logisch. De bediening van de verwarming en ventilatie gaat via het scherm, maar deze zijn altijd zichtbaar en de knoppen zijn groot en gemakkelijk te bedienen.
Ik heb geen klachten over de stoelen of de rijpositie, en de achterbank biedt voldoende ruimte – meer dan de BMW 5 Serie Touring.
Bagageruimte en Dynamiek
De bagageruimte biedt een scala aan netten en scheidingswanden die netjes onder de vloer kunnen worden opgeborgen, maar met 503 liter (of 466 liter in de hybrides) is het verre van de grootste in zijn klasse. Het is zelfs iets kleiner dan de oude A6 Avant.
De dynamiek van de auto hangt sterk af van de gekozen versie. Helaas is de V6, die we niet krijgen, verreweg de leukste optie. De diesel biedt een goede combinatie van koppel en elektrische ondersteuning, wat zorgt voor een aangename rijervaring met een betere brandstofefficiëntie.
Conclusie
Welke versie je ook kiest, deze auto heeft 30% meer geluidsisolatie dan eerdere versies, plus verbeteringen aan de deurafdichtingen en motorsteunen, wat resulteert in een zeer stille rijervaring. In de bochten is de A6 niet per se leuk met een hoofdletter F, maar hij heeft een goede balans en de goed afgestelde besturing maakt het rijden bevredigend. De voorwielaangedreven benzineversie is iets wendbaarder, terwijl de Quattro-versies zich positiever voelen bij het accelereren.
Ben je op zoek naar een tweedehands Audi A6? Bekijk dan onze selectie tweedehands Audi A6 of ontdek meer tweedehands auto's.